فواید ازن درمانی

فواید ازن درمانی

فواید ازن درمانی

عموماً سلول های سالم به اکسیژن نیاز دارند . به وجود آمدن بیشتر عفونت ها به دلیل حمله به سلول های بی هوازی است که در یک محیط غنی از اکسیژن رشد نمی کنند . محرومیت بدن از اکسیژن، برای مثال از طریق هوای آلوده، سبک زندگی بی حرکت و یا رژیم غذایی، مواد غذایی زائد که نیاز به مقدار زیادی اکسیژن برای حذف شدن دارند،  میکروب های بی هوازی را به تکثیر تشویق می کنند. رشد بیش از حد میکروب های مضر باعث شکستن واکنش های آنزیمی، سوخت بیش از حد مواد زائد و سوخت و ساز بدن می شود و نهایتا مرگ را به همراه دارد.تحت شرایط بی هوازی مشابه، سلول ها تمایل به جهش به اشکال زندگی بدوی تری دارند. چرخش از تنفس هوازی به تنفس بی هوازی برای سنتز انرژی می باشد.

 

برنده ی جایزه نوبل دکتر اتو داربورگدر سال ۱۹۲۸ نشان دادکه علت اصلی بروز سرطان جایگزینی  اکسیژن در تنفس سلولی های طبیعی توسط تخمیر قند است.  رشد سلول های سرطانی یک فرایند تخمیری است که می تواند تنها در غیاب نسبی اکسیژن آغاز شود. ازن از قدرتمندترین اکسیدان های طبیعت است. به همین دلیل در تصفیه ی آب و فاضلاب استفاده می شود و در حال حاضر در پزشکی اروپایی برای درمان همه چیز از جمله زخم و کلوسیت سرطان تا سکته مغزی و ایدز کاربرد دارد.  بله همان ازنی که مسئول محافظت در برابر نور ماوراء بنفش خورشید است و یا اکسید کننده ی آلاینده ها در هوا.  ازن را می توان با اکسیژن پزشکی از طریق تخلیه ی الکتریکی تولید کرد. این ماده یک مخلوط گازی از اکسیژن و ازن است. با توجه به دوز و غلظت محدود ،ازن پزشکی یک عامل دارویی است که اعمال و ویژگی های خاص و طیف خوبی از اثر گذاری ها را دارد.

 

خواص پزشکی

 

در محدوده ی بالاتر از غلظت (سه و نیم تا پنج درصد ازن در یک اکسیژن  ) ازن قابلیت میکروب کشی قوی با تخریب اکسیداتیو را دارد. قدرت اکسیداتیو ثابت کرده است که در از بین بردن ویروس ها در چربی های احاطه شده مثل اپسیتین ، تبخال،ویروس سیتومگال را ویروسهاییکه موجب ابتلا به هپاتیت می شود موثر است. یک مطالعه جدید نشان می دهد که درمان با حضور از ۹۷ تا صد در صد برای از بین بردن ایدز در شرایط آزمایشگاهی موثر بوده است ( مجله ی انجمن آمریکایی هماتولوژی یک اکتبر ۱۹۹۲ ) در غلظت های زیر حدود سه و نیم درصد، خواص اصلی اثرات ازن را می توان با نفوذ اکسیداتیو بر متابولیسم اکسیژن، القا آنزیم های خاص و فعال شدن سلول های دستگاه ایمنی سالم مشاهده کرد. این تاثیرات سیستمیک ازن را می توان یک ابزار درمانی قوی تلقی کرد. چرا که امروزه بسیاری از بیماری های انسان را می توان به دلیل کاهش سطح اکسیژن بدن دانست. ازن باعث بهبود متابولیسم اکسیژن می شود ازن تحویل اکسیژن به بافت های هیپوکسیک و هم چنین فعال سازی مجدد متابولیسم اکسیژن سلولی را بهبود می بخشد. مکانیسم این اقدام های سیستمیک شامل دو فرایند مستقیم و غیر مستقیم است. ازن به طور مستقیم بار های الکتریکی غشا گلبول قرمز، افزایش انعطاف پذیری گلبولهای قرمز، در نتیجه افزایش خواص جریان خون و انتقال اکسیژن به سلول ها و بافت ها را تغییر می دهد. این امر به ویژه در بیماری انسداد شریان که در آن توده ای سکه ای از گلبول های قرمز معمولی تشکیل می شود، قابل اجرا است. مکانیسم غیر مستقیم شامل ازونکافت است، یعنی واکنش یونیزه ازن با اسید های چرب غیر اشباع شده در غشا سلولی تولید پروکسید. باید دانست که رفتار ازن مانند یک یون است و نه رادیکال های آزاد ph  تحت خون طبیعی و فیزیولوژیک.  بنابراین هیچ واکنش زنجیره ای رادیکالی رخ نمی دهد.  واکنش فعال آنزیم (Diphosphoglycerate 2 ، ۳ (۲,۳-DPG  در هموگلوبین به انتشار اکسیژن می پردازد. این مسئله در بیماران دیابتی که Diphosphoglycerate آن ها تنبل است اهمیت دارد. پراکسید کوتاه مدت تشکیل شده در غشا به سلول تزریق شده و توسط آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز حذف خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که مکمل با ویتامین N یا E استیل سیستنی و سلنیوم در طول ازن تراپی برای پشتیبانی از سیستم گلوتاتیون سم زدایی استفاده شود. علاوه بر این، افزایش مسیر گلیکولیز آنزیمی منجر به افزایش آدنوزین تری فسفات (ارز انرژی سلولی  )می شود. ای مسئله برای درمان سکته مغزی و سوختگی اهمیت دارد.  ارتفاع سنتز آدنوزین تری فسفات باعث تشکیل پریفوکال در بخش جراحت دیده می شود و باعث به حداقل رساندن نکروز بافت و زخم های پس از آن می شود. اما این در حالی موثر است که ازن در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه تزریق شود. در آلمان بسیار از آمبولانس ها به ازن مجهز شده اند تا در صورت سکته مغزی بیماری به صورت داخلی تزریق شوند.

 

ازن فعال سیستم ایمنی بدن

به خوبی ثبت شده است که ازن می تواند مونوسیت و لیفوسیت های فعال شده ناشی از سایکتوکاین مثل عامل اینترلوکین و اینترفرون و تومور نکروز را بهبود بخشد.

 

مجله تحقیقات پزشکی بین‌المللی ۱۹۹۴

توانایی ازن برای خارج کردن تولید درون زایی سیتوکین ها ازن را به عنوان یکی از روش های درمانی ضروری برای بیماری های مزمن ویروسی، ایدز و افسردگی تبدیل کرده است. البته بازسازی سیستم ایمنی بدن به یک رویکرد کلی سم زدایی، اصلاح شیوه ی زندگی و درمان های عملیاتی دارد

 

مدیریت راهکار

راه های مختلفی برای استفاده از ازن بسته به شرایط مختلف وجود دارد.  اتو همو تراپی که شامل در شرایط استفاده که درمان شیرین و مطلوب خون با ازن و ساکشن سریع و برگرداندن خون به فرد دهنده، از محبوب ترین روش ها در بین پزشکان آلمانی است. روش های دیگری مانند تزریق مستقیم ازن و اکسیژن به صورت داخلی به درون اندام های بحرانی هم وجو
د دارد. ثابت شده است که تزریق مستقیم به عروق خونی بسیار کم خطر است. هیچ هوایی که شامل نیتروژن باشد به بدن تزریق نمی شود. دمیدن ازن به روده بزرگ و اکسیژن برای درمان سرطان روده بزرگ استفاده می شود. ازن برای درمان موضعی زخم های آلوده، زخم و سوختگی، به ویژه زخم هایی که به سختی التیام پیدا می‌کنند عالی است.

 

سوابق درمانی

توسعه ی مدرن ازن پزشکی در دهه ۱۹۵۰ در اروپا آغاز شد. به تدریج در سراسر اروپا استرالیا، اسرائیل، کوبا ،برزیل و کلمبیا گسترش یافت.در  دور برگشت جنگ جهانی اول، از ازن پزشکی برای درمان زخم ها و عفونت ها استفاده می شد. بیش از ۵۰۰۰ نفر از پزشکان جهان به طور معمول از ازن استفاده می کنند. من خود به شخصه از ازن در عمل به عنوان یک درمان موثر استفاده می کنم. وقتی که از ازن به عنوان یک رویکرد جامع پاکسازی بهره گیری می شود و درمان با آن به درستی انجام می شود. عوارض جانبی آن تقریبا صفر می شود.  با این حال، از آن جا که ازن تراپی وابسته به دوز است باید بر آن نظارت وجود داشته باشد. برنامه های کاربردی و درمانی خاص ازن، شامل؛ درمان بیماری های عروقی مانند سکته مغزی، انسداد سرخرگی، نارسایی ورید،سرطان، بیماری های حاد و مزمن ویروسی، زخم معده، زخم های عفونی، کرون، کولیت، اورسلاتیو و مشکلات دیسک کمر می باشد. همچنین در دندانپزشکی به عنوان یک ضد عفونی کننده و در اطفال برای عفونت های باکتریایی و ویروسی استفاده می شود.  سالمندان، نشانه ی اصلی خود در گردش خون است. به طور خاص می‌توان  گفت که افزایش اکسیژن به مغز سود های بزرگی دارد. ازن با تمام خواص معجزه آسا و همراه با عدم سمیت بدون شک به یکی از ابزار های مهم پزشکی تبدیل شده است.  این شمشیر دولبه غیر معمول است. از آن برای دفاع بدن و تحریک سیستم ایمنی بدن و هم زمان بهبود سوخت و ساز بدن با اکسیژن، استفاده می شود. من معتقدم که ازن سزاوار جایگاه مدیریتی در سلامت و بیماری است. این تفاضا ی ما بیماران و پزشکان برای این ماده ی فوق العاده شفا بخش است.

 

by Dr.‎ Phoebe Chow, ND

دکتر چو تحقیقات خود را در شهر ونکوور بریتیش کلمبیای کانادا انجام داده و سال های زیادی از ازن و کاربردهای آن در نتایج علمی استفاده کرده است .

عنوان مقاله : فواید ازن درمانی چیست؟

ترجمه و تالیف : مهندس وحید میرزاآقایی

سایت تحقیقات و اطلاعات ازن